Батьківські збори

Тема: Успiшна адаптацiя п’ятикласникiв до школи як умова гармонiйного розвитку особистостi.

Мета: роз’яснити батькам, що фізичний розвиток ди­тини є своєрідною базою для психічного розвитку, а той, у свою чергу, є основою для соціально­го та духовного розвитку дитини; сформувати і у батьків правильне ставлення до виховання дітей у цьому напрямку та виховувати почуття відповідальності за кожний свій крок на землі, надати бать­кам рекомендації щодо формування у дітей здорового способу життя.

Учасники:   батьки, класний керівник.

Підготовка: учитель вивчає психолого-педагогічну літерату­ру на тему зборів і добирає необхідні книжки та журнали для виставки; готує анкети та роздруковує необхідні рекомендації.

Хід зборів

Школа — духовна колиска народу.

                                                                            В.О. Сухомлинський

1. Знайомство.

Шановні батьки! Я вітаю вас на перших батьківських зборах.

Всі 5 років я буду працювати з  разом з Вами. Діти йдуть до школи з великим бажанням вчитися та розвиватися. Головне, щоб це бажання не згасло, щоб воно підігрівалося жадобою до знань, бажанням пізнати щось нове, незнайоме.

Що для цього потрібно? Жити одним життям з дитиною, кожний день розпитувати, що нового і цікавого  дізналася вона у школі, допомагати їй розібратися в тому, чого вона не може зрозуміти, контролювати виконання завдань. Все це робити з терпінням і любов’ю. Василь Сухомлинський казав: “У вихованнi все головне: i урок, i розвиток рiзнобiчних iнтересiв дiтей поза уроком, i взаємовiдносини вихованцiв у колективi.”

Тому зараз ми з вами познайомимося. Для цього ми проведемо таку гру як “Мікрофон”. У  мікрофон кожний представиться і скаже, що він хоче побажати своїй дитині у цьому класі.

Я розпочну першою: “Мене звати Олена Андріївна. Я хочу побажати вашим дітям, щоб вони зростали здоровими фізично і духовно, успішними та розумними.”

2. Гра “Мікрофон”.

“Мене звати ... Я хочу побажати своїй дитинi ...“. (Кожна мама чи батько, які присутні, висловлюють свої думки в мікрофон”.

Підсумок: багато хороших думок пролунало сьогодні. І головне, що ви всі хочете бачити своїх дітей здоровими, інтелектуальними, вихованими.

Проблемне питання: На вашу думку, хто має бути у центрі нашої уваги? (Відповідь: дитина)

3. “Мозковий штурм”

І у батьків, і у вчителів в центрі уваги дитина. (На дошку в центрі вчитель прикріплює листок на якому написано: дитина.) З однієї сторони дитина зростає у сім’ї і у неї є батьки. (На дошку вчитель прикріплює листок на якому написано: батьки.)

       
 

Учитель

 

 

 

         Чи можна вирішити всі завдання окремо? Отже, мета щодо виховання дітей і у батьків, і у вчителя однакова. Щоб виховати дитину такою, як ми хочемо, потрібно організувати творчу співпрацю вчителів, учнів, батьків у навчально-виховному процесі.

4. Вправа “Очікування”.

Мета: Ознайомити батьків з методикою зворотного зв’язку.

Батьки на стікерах записують власні очікування від батьківських зборів, що наклеюються на плакат з зображенням “Kвітки радості”.

5.Вправа «Портрет нашої школи»

Мета: створити сприятливу атмосферу.

На аркушах паперу учасники малюють тварину, з якою вони асоціюють свою дитину, поряд пишуть кілька слів-характеристик власної дитини. Презентація, створення колажу “Портрет нашої школи”.

6. Робота в групах.

Обговоріть в групі:

- Яка роль батькiв у подоланнi труднощiв, пов’язаних з адаптацiєю дитини до школи?

Завдання:

Напишіть на листках 2 поради, для інших батьків, що потрібно робити, щоб дитина успішно навчалася і почувалася в класі? (Кожна група виконує завдання та представляє. Всі поради вчитель прикріплюються на дошку. Вчитель робить висновок.)

Поради батькам:

• Дбати про здоров’я дитини.

• Допомагати у пiдготовцi до школи.

• Органiзувати робоче мiсце дитини.

• Привчати до охайностi й порядку.

• Привчати до самостiйностi.

•Заохочувати найменшi успiхи дитини у навчаннi й поведiнцi, використовуючи для цього слова-схвалення.

• Радiйте вашiй дитинi!

• Розмовляйте з дитиною спокiйним голосом.

• Будьте терплячими.

• Щодня читайте дитинi.

• Заохочуйте зацiкавленiсть та уяву дитини.

Висновок:

Психологічна підтримка дитини батьками – одна з основних і важливих умов позитивного адаптаційного періоду.

6. Заповнення анкети.

Пропоную, перевірити свою роль у вихованні дитини, заповнивши анкети. Відповідайте на питання анкети щиро і відверто, тому що результат будете знати тільки Ви. (На окремих аркушах роздруковані анкети для батьків. Вони читають анкети та виставляють бали. Потім вчитель роздає відповіді на анкетування.)

Анкета № 1

“Так” – 10 балів, “ні” – 0 балів, “не знаю” – 5 балів.

№ п/п

Питання

 

Бали

1.

Часом син, або дочка поводиться так, що залишається тільки руками розводити або звернутися по допомогу до друзів.

 

2.

Іноді ви довіряєте дитині таємницю, яку нікому іншому не розповіли б.

 

3.

Вам доводиться просити в дитини вибачення за свою поведінку.

 

4.

Ви зауважуєте, що характером маля пішло не у вас. І радієте з цього.

 

5.

Коли іграшок (нехай навіть старих) повний будинок, купувати нові немає рації. Навіть якщо є зайві гроші.

 

6.

Ваш малюк – ваш ідеал. Саме про такого ви мріяли все життя.

 

7.

Іноді вам здається, що дитина учить вас по-новому мислити та оцінювати життя.

 

 

Анкета № 2

“Так” – 0 балів, “ні” – 10 балів, “не знаю” – 5 балів.

№ п/п

Питання

 

Бали

1.

Віддеяких дитячих витівок ви вибухаєте. Хоча потім і шкодуєте про це.

 

2.

Інтуїція і досвід – кращі порадники у вихованні дітей.

 

3.

Ви ображаєтеся, якщо хтось негарно висловлюється про вашу дитину.

 

4.

Ваші таємниці – це святе. А от у дитини не повинно бути ніяких секретів від батьків.

 

5.

Неприємності або невдачі нащадка боляче ранять вашу душу і самолюбство.

 

6.

До певного віку кращий засіб виховання – ремінь.

 

7.

Дитина завдає вам більше турбот, ніж радості.

 

8.

Ваша квартира – арена вічної лайки, а супротивники в ній – дорослі і діти.

 

 

Результати анкети

100 – 150 балів.

Загалом Ви здатні іноді розуміти дитину. І навіть можете іноді пристати на її позицію. Якщо на питання анкети Ви відповідали чесно і теорія не розходиться з практикою, вас можна визнати взірцем, гідним наслідування.

50 – 99 балів.

Ви на правильному шляху. Тимчасові труднощі або конфлікти з дитиною можна розв’язати, почавши із себе. Тільки не намагайтеся виправдатися нестачею часу або нестерпним характером нащадка. Вплив на нього і контроль над ситуацією у Вас є. Цим потрібно терміново скористатися. І не бійтеся втратити себе. Розуміти не завжди означає приймати. Але без цього розуміння ситуацію не виправити.

0 – 49 балів.

Співчуваємо Вам. Але ще більше Вашій дитині. Адже поруч з нею немає доброго старшого друга, якого вона потребує. І майте на увазі, дитина може знайти його на стороні. Поки улюблене, але зовсім незрозуміле чадо не відвернолося від Вас остаточно, терміново шукайте підхід. З іншого боку, можливо, потрібна допомога психолога або ... самої дитини. Повірте, немає нічого соромного у визнанні власної неправоти. Адже малюк Вам потім щиро скаже дякую.

7. Тестування батьків.

Чи правильна Ваша позиція щодо дитини

   1. Ви дивитеся фільм, а Ваша донька вимагає переключити телевізор на концерт рок-музики. Що ви зробите:

а) виконаєте прохання і слухаєте концерт разом;

б) відповідаєте, що їй доведеться почекати, доки закінчиться фільм;

в) обіцяєте купити для неї портативний телевізор;

г) згодом купуєте касету з фільмом, а доньці дозволяєте слухати музику.

   2. Ви бачите в своїх дітях:

а) людей, рівних Вам;

б) тих, хто може допомогти Вам ще раз пережити дитинство;

в) маленьких дорослих;

г) тих, хто постійно потребує Вашої допомоги.

   3. Яку зачіску Ви носите:

а) яка більш за все Вам пасує;

б) яка відповідає останній моді;

в) яка копіює зачіску зірки.

   4. Як Ви одягаєтесь:

а) вдягаєтесь як зірка, що подобається Вашій доньці, сину;

б) Ви намагаєтесь наслідувати Вашу доньку чи сина, вважаючи, що це призведе до більш тісних стосунків;

в) вибираєте той одяг, що Вам найбільше пасує;

г) наслідуєте молодіжну моду, це надає Вам відчуття молодості.

   5. Як Ви вчините, коли побачите, що Ваш син одяг у вухо сережку:

а) Ви вважаєте, що це його особиста справа;

б) станете насміхатись над його жіночністю;

в) скажете, що це модно, аби син не вважав Вас старомодною;

г) купуєте такі ж сережки і одягаєте їх.

   6. Син чи донь включає дуже голосно музику:

а) закриваєте вуха ватою і робите свою справу;

б) зменшуєте звук;

в) терпите, адже тек бажає дитина;

г) говорите, що музика буквально “б’є” Вас по вухах.

   7. Під час непорозуміння з дітьми Ви:

а) дуже рідко говорите, що вони помиляються, бо боїтесь, що не будуть з Вами радитись;

б) погоджуєтесь змінити позицію, бо подальша розмова марна;

в) залишаєте останнє слово за дітьми, не бажаючи з ними сваритись;

г) погоджуєтесь з ними, якщо вони праві.

   8. Діти запросили в гості однолітків:

а) залишаєте їх самих, хай займаються чим хочуть;

б) складете їм компанію;

в) запитуєте гостей, чи вважають вони своїх батьків такими ж сучасними, як Ви;

г) Ви не заважаєте дітям, але при цьому не даєте їм забути, що Ви поряд.

   9. Поговоримо про Ваш вік:

а) Ваші діти знають скільки Вам років;

б) Ви намагаєтесь не підкреслювати різницю у віці;

в) приховуєте свій вік від дітей;

г) наполягаєте на тому, що Ви старші і знаєте краще.

   10. Свої відносини з дітьми Ви будуєте так:

а) ставитесь до них, як до дорослих;

б) ставитесь до них, як до малої дитини;

в) намагаєтесь бути їхнім приятелем;

г) ведете себе так, як це належить батькам.

Підрахуйте свої бали, користуючись таблицею:

№ питання

А

Б

В

Г

1

3

0

2

1

2

3

2

1

0

3

0

2

1

3

4

2

3

0

1

5

0

1

2

3

6

1

0

2

3

7

3

1

2

0

8

1

3

2

0

9

1

3

2

0

10

2

1

3

0

 

За сумою балів Ви можете визначити Вашу позиція, щодо власних дітей:

22-30

Ви, мабуть думаєте, що весело проводите час зі своїми дітьми, намагаючись бути з ними на рівних у всьому. Але це тільки зараз. Пізніше Ви можете поплатитись. Ви взяли на себе роль приятеля, забувши про роль наставника. В результаті, як вважають психологи, у дітей підсвідомо підвищується нервовість. Вам необхідно зрозуміти, що різницю у віці нічим не можна подолати, Ваша призначення – бути опорою для власних дітей.

10-21

Ваші діти знають, як правильно себе поводити. Ви в усьому їм потураєте, а потім, коли потрібно, Ви намагаєтесь ввійти в роль батька. Рано чи пізно, будете наполягати на своєму і це викличе у дітей розпач, гнів і непокору. Але це можна змінити – перестати виконувати роль приятеля, для того щоб показати дітям зразок відповідної поведінки.

0-9

Так тримати! Ви намагаєтесь зрозуміти і оцінити потреби і настрої дітей, іноді піддаєтеся спокусі проступитися. У цьому немає нічого поганого, тому що, судячи з усього, Ви достатньо розумні та добре знаєте, як будувати відносини з дітьми на Ваших, а не на їхніх умовах.

8. Підсумок зборів.

·        Інформаційне повідомлення

“Прислухайсь до мене!”

Мета: ознайомити батьків зі змінами, що відбуваються в період підліткового віку.

Перед батьківськими зборами всі бажаючі діти пишуть анонімні листи на тему: “Прислухайся до мене!”

·        Обговорення твору невідомого автора «Коли ти думав, що я не дивлюсь...»

 Завжди пам'ятайте: ми виховуємо дітей власним прикладом, системою власних цінностей, звичним тоном спілкування, ставленням до праці та дозвілля. І, навіть, тоді, коли ми не помічаємо, наші діти спостерігають за нами і вчаться бути такими, як ми.

 Коли ти думав, що я не дивлюсь...

 (Автор невідомий)

 Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що ти повісив мій перший малюнок на стіну, i я захотів намалювати ще один.

 Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що ти годуеш бездомного котика, i я подумав, що добре піклуватися про тварин.

 Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що ти печеш мій улюблений пиpiг, i я зрозумів, що навіть мале може бути особливим.

 Коли ти думав, що я не дивлюсь, я чув як ти молився, i я пoвipив в те, що існує Бог, з яким можна поговорити будь-коли.

 Коли ти думав, що я не дивлюсь, я відчув, як ти поцілував мене перед сном, i я відчув себе коханим.

 Коли ти думав що я не дивлюсь, я побачив, як сльози капали з твоїх очей, i я зрозумів, що іноді буває боляче, й це нормально – плакати.

         Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що тебе турбує мое життя, i я захотів стати тим, ким маю стати.

         Коли ти думав, що я не дивлюсь, я дивився … та захотів подякувати Toбi за все те, що ти робив, коли думав, що я не дивлюся.

·        Тест «Які Ви батьки»

За допомогою тесту спробуйте перевірити, чи справляєтесь ви з таким складним і відповідальним завданням, як формування особистості, чи прагнете зрозуміти дитину, пізнати її, чи можливо, Вам потрібно змінити стосунки з дитиною?

Тест "Які Ви батьки?"

 Відмітьте ті фрази, які Ви часто використовуєте у спілкуванні з дітьми :

 1. Скільки разів тобі повторювати?

 2. Порадь, будь ласка, як мені вчинити у даній ситуації?

 3. Не знаю, що б я без тебе робила(в)?

 4. І в кого ти такий(ка) удався(лася)?

 5. Які в тебе чудові друзі?

 6. Ну на кого ти тільки схожий(а)?

 7. Ти моя надія і опора!

 8. Ну, які в тебе друзі?!

 9. Про що ти думаєш?

 10. Який(а) ти в мене розумний(а)?!

 11. А як ти вважаєш, сину(доню)?

 12. У всіх діти як діти, а ти?!

 13. Який(а) ти у мене чемний(а)!

 Аналіз результатів:

 Відповіді: 1,2,4,6,8,9,12 - 2 бали; 3.5,7,10,11,13-1 бал.

 7-8 балів — ви живете з дитиною душа в душу. Вона щиро любить і поважає вас. Ваші стосунки з нею благотворно впливають на становлення її як особистості.

 9-10 балів — ви дещо непослідовні у взаєминах з дитиною. Вона поважає вас, хоча й не завжди з вами відверта. На її розвиток часто впливають випадкові обставини.

 11 - 12 балів - вам необхідно бути уважнішим у ставленні до дитини. Ви користуєтесь у неї авторитетом, але авторитет не замінить вашої любові. Розвиток вашої дитини залежить від випадку більшою мірою, ніж від вас

 13 — 14 балів — ви й самі відчуваєте, що дієте неправильно. Між вами і дитиною існує недовіра. Поки не пізно, постарайтеся приділяти їй більше уваги, враховуючи її запити та інтереси.

·        Рефлексія

Закінчити  батьківські збори мені хотілося словами з аксіоми гуманної педагогіки  Ш.А.Амонашвілі.

“Уявіть Землю, яка летить в Космосі, закрийте очі і скажіть їй ласкаві слова; пошліть добрі думки своїм дітям.

Якщо дитина вам що-небудь принесе – обов’язково похваліть зроблене і вона зробить ще. Складіть книгу, із сторінок які принесе вам дитина, скажіть, що ви дали друзям її почитати – створіть для кожного уявне штучне середовище.

Дитина повинна бути впевнена, що вона всім потрібна і цікава.”

·        Поради для батьків

Десять заповідей для батьків:

 • Не чекай, що твоя дитина буде такою, як ти, чи такою як ти хочеш.

 • Не чекай від дитини плати за все, що ти для неї зробив. Ти дав їй життя, як вона може тобі віддячити? Вона дасть життя іншому, той - третьому, і це незворотний закон подяки.

 • Не зганяй на дитині свої образи, щоб у старості не їсти гіркий хліб. Бо що посієш, те й пожнеш.

 • Не стався до її проблем зверхньо. Життя дане кожному, і, будь упевнений: дитині важко не менше, ніж тобі, а може й більше, оскільки в неї немає досвіду.

 • Не принижуй!

 • Не забувай, що найважливіші зустрічі для кожної людини - це зустрічі з дітьми. Звертайте більше уваги на них - ми ніколи не можемо знати, кого ми зустрічаємо в дитині.

 • Не картай себе, якщо не можеш зробити чогось для своєї дитини. Картай — якщо можеш, але не робиш. Пам'ятай: для дитини зроблено не достатньо, якщо не зроблено всього.

 • Дитина - це не тиран, що заволодіває усім твоїм життям, і не тільки плід плоті і крові. Це та дорогоцінна чаша, яку життя дало тобі на збереження і на розвиток творчого вогню. Це розкріпачена любов матері і батька, в яких буде рости не «наша», «своя» дитина, а душа, дана на збереження.

 

 • Умій любити чужу дитину. Ніколи не роби їй того, чого не хотів би, щоб робили твоїй.

 • Люби свою дитину всякою - не дуже талановитою, невезучою, дорослою. Спілкуючись з нею, радій тому, що дитина - це свято, яке поки що з тобою.

 

Пам'ятайте:

 • Якщо дитину постійно критикувати - вона вчиться ненавидіти.

 • Якщо дитина живе у ворожнечі - вона вчиться агресивності.

 • Якщо дитину висміють - вона стане замкнутою.

 • Якщо дитина зростає у докорах - формується почуття провини.

 • Якщо дитину підбадьорюють - вона починає вірити в себе.

 • Якщо дитину хвалять - вона вчиться бути вдячною.

 • Якщо дитина зростає в чесності - вона вчиться бути справедливою.

 • Якщо дитина живе у безпеці - вона вчиться вірити людям.

 • Якщо дитину підтримують - вона вчиться цінувати себе.

 • Якщо дитина живе у розумінні і доброзичливості - вона вчиться знаходити любов у цьому світі.

Дякую за увагу та працю! Бажаю Вам успіхів у навчанні та вихованні дитини.  До нових зустрічей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прогулянка по екологічній стежині