Батьківські збори
Тема: Успiшна адаптацiя п’ятикласникiв до школи як умова гармонiйного розвитку особистостi.
Мета: роз’яснити батькам, що фізичний розвиток дитини є своєрідною базою для психічного розвитку, а той, у свою чергу, є основою для соціального та духовного розвитку дитини; сформувати і у батьків правильне ставлення до виховання дітей у цьому напрямку та виховувати почуття відповідальності за кожний свій крок на землі, надати батькам рекомендації щодо формування у дітей здорового способу життя.
Учасники: батьки, класний керівник.
Підготовка: учитель вивчає психолого-педагогічну літературу на тему зборів і добирає необхідні книжки та журнали для виставки; готує анкети та роздруковує необхідні рекомендації.
Хід зборів
Школа — духовна колиска народу.
В.О. Сухомлинський
1. Знайомство.
Шановні батьки! Я вітаю вас на перших батьківських зборах.
Всі 5 років я буду працювати з разом з Вами. Діти йдуть до школи з великим бажанням вчитися та розвиватися. Головне, щоб це бажання не згасло, щоб воно підігрівалося жадобою до знань, бажанням пізнати щось нове, незнайоме.
Що для цього потрібно? Жити одним життям з дитиною, кожний день розпитувати, що нового і цікавого дізналася вона у школі, допомагати їй розібратися в тому, чого вона не може зрозуміти, контролювати виконання завдань. Все це робити з терпінням і любов’ю. Василь Сухомлинський казав: “У вихованнi все головне: i урок, i розвиток рiзнобiчних iнтересiв дiтей поза уроком, i взаємовiдносини вихованцiв у колективi.”
Тому зараз ми з вами познайомимося. Для цього ми проведемо таку гру як “Мікрофон”. У мікрофон кожний представиться і скаже, що він хоче побажати своїй дитині у цьому класі.
Я розпочну першою: “Мене звати Олена Андріївна. Я хочу побажати вашим дітям, щоб вони зростали здоровими фізично і духовно, успішними та розумними.”
2. Гра “Мікрофон”.
“Мене звати ... Я хочу побажати своїй дитинi ...“. (Кожна мама чи батько, які присутні, висловлюють свої думки в мікрофон”.
Підсумок: багато хороших думок пролунало сьогодні. І головне, що ви всі хочете бачити своїх дітей здоровими, інтелектуальними, вихованими.
Проблемне питання: На вашу думку, хто має бути у центрі нашої уваги? (Відповідь: дитина)
3. “Мозковий штурм”
І у батьків, і у вчителів в центрі уваги дитина. (На дошку в центрі вчитель прикріплює листок на якому написано: дитина.) З однієї сторони дитина зростає у сім’ї і у неї є батьки. (На дошку вчитель прикріплює листок на якому написано: батьки.)
|
![]() |
Чи можна вирішити всі завдання окремо? Отже, мета щодо виховання дітей і у батьків, і у вчителя однакова. Щоб виховати дитину такою, як ми хочемо, потрібно організувати творчу співпрацю вчителів, учнів, батьків у навчально-виховному процесі.
4. Вправа “Очікування”.
Мета: Ознайомити батьків з методикою зворотного зв’язку.
Батьки на стікерах записують власні очікування від батьківських зборів, що наклеюються на плакат з зображенням “Kвітки радості”.
5.Вправа «Портрет нашої школи»
Мета: створити сприятливу атмосферу.
На аркушах паперу учасники малюють тварину, з якою вони асоціюють свою дитину, поряд пишуть кілька слів-характеристик власної дитини. Презентація, створення колажу “Портрет нашої школи”.
6. Робота в групах.
Обговоріть в групі:
- Яка роль батькiв у подоланнi труднощiв, пов’язаних з адаптацiєю дитини до школи?
Завдання:
Напишіть на листках 2 поради, для інших батьків, що потрібно робити, щоб дитина успішно навчалася і почувалася в класі? (Кожна група виконує завдання та представляє. Всі поради вчитель прикріплюються на дошку. Вчитель робить висновок.)
Поради батькам:
• Дбати про здоров’я дитини.
• Допомагати у пiдготовцi до школи.
• Органiзувати робоче мiсце дитини.
• Привчати до охайностi й порядку.
• Привчати до самостiйностi.
•Заохочувати найменшi успiхи дитини у навчаннi й поведiнцi, використовуючи для цього слова-схвалення.
• Радiйте вашiй дитинi!
• Розмовляйте з дитиною спокiйним голосом.
• Будьте терплячими.
• Щодня читайте дитинi.
• Заохочуйте зацiкавленiсть та уяву дитини.
Висновок:
Психологічна підтримка дитини батьками – одна з основних і важливих умов позитивного адаптаційного періоду.
6. Заповнення анкети.
Пропоную, перевірити свою роль у вихованні дитини, заповнивши анкети. Відповідайте на питання анкети щиро і відверто, тому що результат будете знати тільки Ви. (На окремих аркушах роздруковані анкети для батьків. Вони читають анкети та виставляють бали. Потім вчитель роздає відповіді на анкетування.)
Анкета № 1
“Так” – 10 балів, “ні” – 0 балів, “не знаю” – 5 балів.
№ п/п |
Питання
|
Бали |
1. |
Часом син, або дочка поводиться так, що залишається тільки руками розводити або звернутися по допомогу до друзів. |
|
2. |
Іноді ви довіряєте дитині таємницю, яку нікому іншому не розповіли б. |
|
3. |
Вам доводиться просити в дитини вибачення за свою поведінку. |
|
4. |
Ви зауважуєте, що характером маля пішло не у вас. І радієте з цього. |
|
5. |
Коли іграшок (нехай навіть старих) повний будинок, купувати нові немає рації. Навіть якщо є зайві гроші. |
|
6. |
Ваш малюк – ваш ідеал. Саме про такого ви мріяли все життя. |
|
7. |
Іноді вам здається, що дитина учить вас по-новому мислити та оцінювати життя. |
|
Анкета № 2
“Так” – 0 балів, “ні” – 10 балів, “не знаю” – 5 балів.
№ п/п |
Питання
|
Бали |
1. |
Віддеяких дитячих витівок ви вибухаєте. Хоча потім і шкодуєте про це. |
|
2. |
Інтуїція і досвід – кращі порадники у вихованні дітей. |
|
3. |
Ви ображаєтеся, якщо хтось негарно висловлюється про вашу дитину. |
|
4. |
Ваші таємниці – це святе. А от у дитини не повинно бути ніяких секретів від батьків. |
|
5. |
Неприємності або невдачі нащадка боляче ранять вашу душу і самолюбство. |
|
6. |
До певного віку кращий засіб виховання – ремінь. |
|
7. |
Дитина завдає вам більше турбот, ніж радості. |
|
8. |
Ваша квартира – арена вічної лайки, а супротивники в ній – дорослі і діти. |
|
Результати анкети
100 – 150 балів.
Загалом Ви здатні іноді розуміти дитину. І навіть можете іноді пристати на її позицію. Якщо на питання анкети Ви відповідали чесно і теорія не розходиться з практикою, вас можна визнати взірцем, гідним наслідування.
50 – 99 балів.
Ви на правильному шляху. Тимчасові труднощі або конфлікти з дитиною можна розв’язати, почавши із себе. Тільки не намагайтеся виправдатися нестачею часу або нестерпним характером нащадка. Вплив на нього і контроль над ситуацією у Вас є. Цим потрібно терміново скористатися. І не бійтеся втратити себе. Розуміти не завжди означає приймати. Але без цього розуміння ситуацію не виправити.
0 – 49 балів.
Співчуваємо Вам. Але ще більше Вашій дитині. Адже поруч з нею немає доброго старшого друга, якого вона потребує. І майте на увазі, дитина може знайти його на стороні. Поки улюблене, але зовсім незрозуміле чадо не відвернолося від Вас остаточно, терміново шукайте підхід. З іншого боку, можливо, потрібна допомога психолога або ... самої дитини. Повірте, немає нічого соромного у визнанні власної неправоти. Адже малюк Вам потім щиро скаже дякую.
7. Тестування батьків.
Чи правильна Ваша позиція щодо дитини
1. Ви дивитеся фільм, а Ваша донька вимагає переключити телевізор на концерт рок-музики. Що ви зробите:
а) виконаєте прохання і слухаєте концерт разом;
б) відповідаєте, що їй доведеться почекати, доки закінчиться фільм;
в) обіцяєте купити для неї портативний телевізор;
г) згодом купуєте касету з фільмом, а доньці дозволяєте слухати музику.
2. Ви бачите в своїх дітях:
а) людей, рівних Вам;
б) тих, хто може допомогти Вам ще раз пережити дитинство;
в) маленьких дорослих;
г) тих, хто постійно потребує Вашої допомоги.
3. Яку зачіску Ви носите:
а) яка більш за все Вам пасує;
б) яка відповідає останній моді;
в) яка копіює зачіску зірки.
4. Як Ви одягаєтесь:
а) вдягаєтесь як зірка, що подобається Вашій доньці, сину;
б) Ви намагаєтесь наслідувати Вашу доньку чи сина, вважаючи, що це призведе до більш тісних стосунків;
в) вибираєте той одяг, що Вам найбільше пасує;
г) наслідуєте молодіжну моду, це надає Вам відчуття молодості.
5. Як Ви вчините, коли побачите, що Ваш син одяг у вухо сережку:
а) Ви вважаєте, що це його особиста справа;
б) станете насміхатись над його жіночністю;
в) скажете, що це модно, аби син не вважав Вас старомодною;
г) купуєте такі ж сережки і одягаєте їх.
6. Син чи донь включає дуже голосно музику:
а) закриваєте вуха ватою і робите свою справу;
б) зменшуєте звук;
в) терпите, адже тек бажає дитина;
г) говорите, що музика буквально “б’є” Вас по вухах.
7. Під час непорозуміння з дітьми Ви:
а) дуже рідко говорите, що вони помиляються, бо боїтесь, що не будуть з Вами радитись;
б) погоджуєтесь змінити позицію, бо подальша розмова марна;
в) залишаєте останнє слово за дітьми, не бажаючи з ними сваритись;
г) погоджуєтесь з ними, якщо вони праві.
8. Діти запросили в гості однолітків:
а) залишаєте їх самих, хай займаються чим хочуть;
б) складете їм компанію;
в) запитуєте гостей, чи вважають вони своїх батьків такими ж сучасними, як Ви;
г) Ви не заважаєте дітям, але при цьому не даєте їм забути, що Ви поряд.
9. Поговоримо про Ваш вік:
а) Ваші діти знають скільки Вам років;
б) Ви намагаєтесь не підкреслювати різницю у віці;
в) приховуєте свій вік від дітей;
г) наполягаєте на тому, що Ви старші і знаєте краще.
10. Свої відносини з дітьми Ви будуєте так:
а) ставитесь до них, як до дорослих;
б) ставитесь до них, як до малої дитини;
в) намагаєтесь бути їхнім приятелем;
г) ведете себе так, як це належить батькам.
Підрахуйте свої бали, користуючись таблицею:
№ питання |
А |
Б |
В |
Г |
1 |
3 |
0 |
2 |
1 |
2 |
3 |
2 |
1 |
0 |
3 |
0 |
2 |
1 |
3 |
4 |
2 |
3 |
0 |
1 |
5 |
0 |
1 |
2 |
3 |
6 |
1 |
0 |
2 |
3 |
7 |
3 |
1 |
2 |
0 |
8 |
1 |
3 |
2 |
0 |
9 |
1 |
3 |
2 |
0 |
10 |
2 |
1 |
3 |
0 |
За сумою балів Ви можете визначити Вашу позиція, щодо власних дітей:
22-30
Ви, мабуть думаєте, що весело проводите час зі своїми дітьми, намагаючись бути з ними на рівних у всьому. Але це тільки зараз. Пізніше Ви можете поплатитись. Ви взяли на себе роль приятеля, забувши про роль наставника. В результаті, як вважають психологи, у дітей підсвідомо підвищується нервовість. Вам необхідно зрозуміти, що різницю у віці нічим не можна подолати, Ваша призначення – бути опорою для власних дітей.
10-21
Ваші діти знають, як правильно себе поводити. Ви в усьому їм потураєте, а потім, коли потрібно, Ви намагаєтесь ввійти в роль батька. Рано чи пізно, будете наполягати на своєму і це викличе у дітей розпач, гнів і непокору. Але це можна змінити – перестати виконувати роль приятеля, для того щоб показати дітям зразок відповідної поведінки.
0-9
Так тримати! Ви намагаєтесь зрозуміти і оцінити потреби і настрої дітей, іноді піддаєтеся спокусі проступитися. У цьому немає нічого поганого, тому що, судячи з усього, Ви достатньо розумні та добре знаєте, як будувати відносини з дітьми на Ваших, а не на їхніх умовах.
8. Підсумок зборів.
· Інформаційне повідомлення
“Прислухайсь до мене!”
Мета: ознайомити батьків зі змінами, що відбуваються в період підліткового віку.
Перед батьківськими зборами всі бажаючі діти пишуть анонімні листи на тему: “Прислухайся до мене!”
· Обговорення твору невідомого автора «Коли ти думав, що я не дивлюсь...»
Завжди пам'ятайте: ми виховуємо дітей власним прикладом, системою власних цінностей, звичним тоном спілкування, ставленням до праці та дозвілля. І, навіть, тоді, коли ми не помічаємо, наші діти спостерігають за нами і вчаться бути такими, як ми.
Коли ти думав, що я не дивлюсь...
(Автор невідомий)
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що ти повісив мій перший малюнок на стіну, i я захотів намалювати ще один.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що ти годуеш бездомного котика, i я подумав, що добре піклуватися про тварин.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що ти печеш мій улюблений пиpiг, i я зрозумів, що навіть мале може бути особливим.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я чув як ти молився, i я пoвipив в те, що існує Бог, з яким можна поговорити будь-коли.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я відчув, як ти поцілував мене перед сном, i я відчув себе коханим.
Коли ти думав що я не дивлюсь, я побачив, як сльози капали з твоїх очей, i я зрозумів, що іноді буває боляче, й це нормально – плакати.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що тебе турбує мое життя, i я захотів стати тим, ким маю стати.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я дивився … та захотів подякувати Toбi за все те, що ти робив, коли думав, що я не дивлюся.
· Тест «Які Ви батьки»
За допомогою тесту спробуйте перевірити, чи справляєтесь ви з таким складним і відповідальним завданням, як формування особистості, чи прагнете зрозуміти дитину, пізнати її, чи можливо, Вам потрібно змінити стосунки з дитиною?
Тест "Які Ви батьки?"
Відмітьте ті фрази, які Ви часто використовуєте у спілкуванні з дітьми :
1. Скільки разів тобі повторювати?
2. Порадь, будь ласка, як мені вчинити у даній ситуації?
3. Не знаю, що б я без тебе робила(в)?
4. І в кого ти такий(ка) удався(лася)?
5. Які в тебе чудові друзі?
6. Ну на кого ти тільки схожий(а)?
7. Ти моя надія і опора!
8. Ну, які в тебе друзі?!
9. Про що ти думаєш?
10. Який(а) ти в мене розумний(а)?!
11. А як ти вважаєш, сину(доню)?
12. У всіх діти як діти, а ти?!
13. Який(а) ти у мене чемний(а)!
Аналіз результатів:
Відповіді: 1,2,4,6,8,9,12 - 2 бали; 3.5,7,10,11,13-1 бал.
7-8 балів — ви живете з дитиною душа в душу. Вона щиро любить і поважає вас. Ваші стосунки з нею благотворно впливають на становлення її як особистості.
9-10 балів — ви дещо непослідовні у взаєминах з дитиною. Вона поважає вас, хоча й не завжди з вами відверта. На її розвиток часто впливають випадкові обставини.
11 - 12 балів - вам необхідно бути уважнішим у ставленні до дитини. Ви користуєтесь у неї авторитетом, але авторитет не замінить вашої любові. Розвиток вашої дитини залежить від випадку більшою мірою, ніж від вас
13 — 14 балів — ви й самі відчуваєте, що дієте неправильно. Між вами і дитиною існує недовіра. Поки не пізно, постарайтеся приділяти їй більше уваги, враховуючи її запити та інтереси.
· Рефлексія
Закінчити батьківські збори мені хотілося словами з аксіоми гуманної педагогіки Ш.А.Амонашвілі.
“Уявіть Землю, яка летить в Космосі, закрийте очі і скажіть їй ласкаві слова; пошліть добрі думки своїм дітям.
Якщо дитина вам що-небудь принесе – обов’язково похваліть зроблене і вона зробить ще. Складіть книгу, із сторінок які принесе вам дитина, скажіть, що ви дали друзям її почитати – створіть для кожного уявне штучне середовище.
Дитина повинна бути впевнена, що вона всім потрібна і цікава.”
· Поради для батьків
Десять заповідей для батьків:
• Не чекай, що твоя дитина буде такою, як ти, чи такою як ти хочеш.
• Не чекай від дитини плати за все, що ти для неї зробив. Ти дав їй життя, як вона може тобі віддячити? Вона дасть життя іншому, той - третьому, і це незворотний закон подяки.
• Не зганяй на дитині свої образи, щоб у старості не їсти гіркий хліб. Бо що посієш, те й пожнеш.
• Не стався до її проблем зверхньо. Життя дане кожному, і, будь упевнений: дитині важко не менше, ніж тобі, а може й більше, оскільки в неї немає досвіду.
• Не принижуй!
• Не забувай, що найважливіші зустрічі для кожної людини - це зустрічі з дітьми. Звертайте більше уваги на них - ми ніколи не можемо знати, кого ми зустрічаємо в дитині.
• Не картай себе, якщо не можеш зробити чогось для своєї дитини. Картай — якщо можеш, але не робиш. Пам'ятай: для дитини зроблено не достатньо, якщо не зроблено всього.
• Дитина - це не тиран, що заволодіває усім твоїм життям, і не тільки плід плоті і крові. Це та дорогоцінна чаша, яку життя дало тобі на збереження і на розвиток творчого вогню. Це розкріпачена любов матері і батька, в яких буде рости не «наша», «своя» дитина, а душа, дана на збереження.
• Умій любити чужу дитину. Ніколи не роби їй того, чого не хотів би, щоб робили твоїй.
• Люби свою дитину всякою - не дуже талановитою, невезучою, дорослою. Спілкуючись з нею, радій тому, що дитина - це свято, яке поки що з тобою.
Пам'ятайте:
• Якщо дитину постійно критикувати - вона вчиться ненавидіти.
• Якщо дитина живе у ворожнечі - вона вчиться агресивності.
• Якщо дитину висміють - вона стане замкнутою.
• Якщо дитина зростає у докорах - формується почуття провини.
• Якщо дитину підбадьорюють - вона починає вірити в себе.
• Якщо дитину хвалять - вона вчиться бути вдячною.
• Якщо дитина зростає в чесності - вона вчиться бути справедливою.
• Якщо дитина живе у безпеці - вона вчиться вірити людям.
• Якщо дитину підтримують - вона вчиться цінувати себе.
• Якщо дитина живе у розумінні і доброзичливості - вона вчиться знаходити любов у цьому світі.
Дякую за увагу та працю! Бажаю Вам успіхів у навчанні та вихованні дитини. До нових зустрічей.
|